
Heb jij kennis over het verbeteren van de zorg en het welzijn van mensen met dementie? Misschien kun jij opleidingen voor zorg- en welzijnsprofessionals verder brengen. Zij zijn hard op zoek naar specifieke kennis. DEMPACT zocht uit welke en zet vijf thema’s voor je op een rij.
Veel kennis die voor dementieonderzoekers ‘al lang’ bekend is, zie je niet terug in het onderwijsprogramma van zorg- en welzijnsopleidingen. Dat komt doordat er lange tijd weinig samenwerking was tussen onderwijs en onderzoek. Gelukkig verandert dat. DEMPACT inventariseerde de kennisbehoefte van docenten in zorg- en welzijnsopleidingen, met name in het mbo. Heb jij die kennis in huis? Dan brengen we je graag in contact met het juiste netwerk.
1. Omgaan met mensen met dementie
Meer dan tachtig procent van de mbo-studenten in de ouderenzorg krijgt in een eerste stage al te maken met mensen met dementie. Daardoor komen zij al vroeg voor complexe uitdagingen en dilemma’s te staan. Denk bijvoorbeeld aan omgaan met onbegrepen gedrag, zoals verwardheid of agressie. Het is daarom belangrijk dat studenten goed voorbereid aan de slag gaan en in een veilige omgeving kennis en vaardigheden aangereikt krijgen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met iemand die iets wil wat echt gevaarlijk is? Het onderwijs heeft behoefte aan inzicht in goede benaderingswijzen hiervoor.
2. Technologie gebruiken om langer zelfstandig te wonen
Ongeveer 75% van de mensen met dementie woont thuis. Dankzij technologie kunnen meer mensen met dementie langer en veilig thuis blijven wonen. Denk daarbij aan een kompas die de weg naar huis wijst of de inzet van zorgrobots. Docenten missen zulke technologiekennis voor in het onderwijsprogramma, terwijl die zich in rap tempo ontwikkelt. Welke zorgtech is er allemaal beschikbaar bijvoorbeeld? Hoe vind je als zorgverlener uit welk probleem je het best oplost met welke technologie? En: aan welke praktische dingen moet je als zorgverlener denken, als je zorgtech inzet?
3. Ondersteunen van een mantelzorger
Dat het aantal mensen met dementie bijna verdubbelt in 2050, weet je misschien al. Meer mensen met dementie betekent ook: meer mantelzorg. Het aantal mantelzorgers groeit alleen niet evenredig mee met het aantal mensen met dementie. In 2024 waren er nog 2,6 mantelzorgers voor elke persoon met dementie; dit daalde in 2025 naar 1,7. De fysieke en mentale zorg voor iemand met dementie is een zware belasting voor mantelzorgers. Het zorgt voor stress en druk op andere leefgebieden zoals werk of gezin. Vragen uit het zorgonderwijs zijn: welke ondersteuning hebben zij nodig? Hoe kunnen we hen ontlasten en hoe kan de zorgprofessional het best met mantelzorgers samenwerken?
4. Diagnostiek
66% van de mantelzorgers geeft aan dat het langer dan een jaar duurde voor bij hun naaste de diagnose dementie werd gesteld. Hoewel mbo-professionals geen diagnose stellen, is het voor hen wel belangrijk te weten hoe dit proces in zijn werk gaat. Kan een verzorgende bijvoorbeeld vroege signalen leren oppikken en tijdig een arts of naaste inschakelen? En is er verschil tussen ‘gewone’ ouderdomsklachten en dementieklachten? Bij een vermoeden van dementie kunnen zorgprofessionals informatie en uitleg geven over het diagnose- en behandelproces, en kunnen ze mensen doorverwijzen. Het komt nu nog regelmatig voor dat er bij een vermoeden van dementie geen actie wordt ondernomen, waardoor een diagnose onnodig laat wordt gesteld. Mbo-professionals kunnen hier een belangrijke rol in spelen.
5. Dementie op jonge leeftijd
Er zijn relatief weinig jonge mensen met dementie. In Nederland ongeveer 15.000 mensen. Ook zij verdienen passende zorg. Docenten geven aan dat er behoefte is om kennis hierover op te nemen in het zorg- en welzijnsonderwijs. Hoe herken je bijvoorbeeld dementie bij een jong iemand? En verloopt de ziekte bij jonge mensen hetzelfde als bij een ouder iemand? Wat zijn passende dagactiviteiten voor iemand met dementie op jonge leeftijd?
Doe je mee?
Heb jij kennis van bovenstaande thema’s? En wil je samenwerken met docenten om deze kennis in het zorg- en welzijnsonderwijs te krijgen?
- Impactmanager Carlijn Lensink brengt je graag in contact met het juiste netwerk.
- Wil je ook alvast weten hoe je kennis het onderwijs in krijgt? Lees dan Drie dingen die jij moet weten over het mbo-zorg- en welzijnsonderwijs.
