Ga naar de content

Drie fabels over communicatie

Waarom communiceren met het publiek vaak niets oplevert. En hoe jouw boodschap wél aankomt.

Scherpe one-liners scoren goed in de publieke media: ze blijven lekker hangen bij het grote publiek. Daardoor lijkt publiekscommunicatie een slimme manier om je onderzoeksresultaten mee te verspreiden. Onterecht. Check 3 hardnekkige fabels over communicatie. En tips om jouw boodschap wel effectief over te brengen.

Je hebt een mooi onderzoeksresultaat; nieuwe inzichten, een interventie of tool. Die wil je met iedereen delen. Begrijpelijk. Vergeet alleen niet de mensen te bereiken voor wie je het onderzoek doet. Publiekscommunicatie doet dat namelijk niet.

Fabel 1: Hoe groter de doelgroep, des te groter het effect

Het grote publiek bereik je goed met one-liners, vooral als ze grappig, grof of spitsvondig zijn. Communicatie over onderzoeksresultaten is bijna altijd langer of genuanceerder. En blijft minder goed hangen bij het grote publiek. Toch is het populair om breed te verspreiden.

Maar de effectiviteit van communicatie is vaak omgekeerd evenredig aan de schaal waarop je die inzet. Dat is een principe uit de Theory of Change, een wetenschappelijk onderbouwd model dat helpt bij het realiseren en meten van verandering.

Niet vreemd ook. Ter vergelijk: als je een medicijn wilt verstrekken om een specifiek symptoom te bestrijden, dan zoek je mensen op met dat specifieke symptoom. Je deelt het medicijn niet lukraak uit in een drukke winkelstraat. Anders bereik je veel mensen maar met weinig effect. Hetzelfde geldt voor publiekscommunicatie.

Tip – zo ontdek je waar je jouw doelgroep vindt

Net zoals je medicijnen verspreidt waar patiënten met een specifieke klacht zijn, zo wil je jouw communicatie verspreiden op de plekken waar je doelgroep is. Ga hiervoor na waar de doelgroep diens informatie vandaan haalt. Zijn er organisaties, bedrijven of verenigingen specifiek voor de doelgroep? Of misschien Facebookgroepen, tijdschriften, bijeenkomsten of kenniscafés waar jouw doelgroep informatie zoekt? Probeer dan of je daar terecht kunt met jouw resultaat. DEMPACT denkt graag mee over geschikte plekken.

Fabel 2: Jij weet al wie je doelgroep is

Grote kans dat jij mensen met dementie en hun naasten zult aanwijzen als je doelgroep. Logisch: voor hen doe je onderzoek. Toch zijn zij in veel gevallen niet de doelgroep. Wie gaat er met jouw resultaten aan de slag? Verpleegkundigen, casemanagers, huisartsen of andere professionals? Zij zijn dan je doelgroep. Via hen maak je uiteindelijk verschil voor mensen met dementie en hun naasten.

Het aanwijzen van je doelgroep is trouwens best lastig. Zo lijkt ‘zorgprofessional’ duidelijk, maar dit is een heel brede doelgroep. In de Nederlandse ouderenzorg zijn er meer dan dertig verschillende functies en die hoef je waarschijnlijk niet allemaal te bereiken.

Tip – Ga scherp na: wie is jouw doelgroep en wat willen zij weten?

Stel jezelf de vragen:

  • Wie moet er aan de slag met mijn resultaten, tool, interventie of andere concrete uitkomst
  • Wat moeten zij weten, anders doen of leren?

De kans is groot dat je de concrete antwoorden niet weet. Dat is ook niet raar. Je hebt daarvoor specialistische kennis nodig over bijvoorbeeld wie in een zorginstelling gaat over verandering in zorgprocessen. DEMPACT weet dit of kan je helpen het uit te zoeken. Neem gerust contact op.

Fabel 3: Publiekscommunicatie is altijd zinloos

Publiekscommunicatie is weliswaar minder geschikt om je specifieke doelgroep te bereiken met een specifieke boodschap. Maar brede communicatie heeft wel een belangrijke andere functie. Deze kan bijdragen aan algemene bewustwording, erkenning en herkenning van dementie. Het is heel waardevol om hieraan bij te dragen. De meeste financiers stimuleren je ook om aan publiekscommunicatie te doen. Bovendien kan publiekscommunicatie je eigen bekendheid vergroten en zo helpen bij toekomstige samenwerkingen en subsidieaanvragen.

Tip: Bepaal het doel van je communicatie

Wat wil je bereiken met je communicatie? Door je doel helder te formuleren, kun je beter bepalen welke doelgroep, welke communicatievorm en welk kanaal het effectiefst zijn. Ga je voor bewustwording onder alle 50+-ers in Nederland, dan is publiekscommunicatie een optie. Wil je dat verpleegkundigen van geheugenpoli’s voortaan jouw gesprekstool inzetten, of iets anders specifieks? Kies van voor een gerichtere communicatie via kanalen die hen al bereiken.

Meer lezen?

  • Check veel voorkomende bloopers in voorlichting (én tips voor begrijpelijke communicatie) op pharos.nl.
  • Lees ook de tips over communicatie op zonmw.nl.
Laatste gewijzigd: 06-06-2025 09:03

Meer inspiratie

Zet de volgende stap samen met DEMPACT
1
Beantwoord 4 vragen
Vertel ons via 4 vragen over je onderzoek. En ontdek welke organisaties jou mogelijk kunnen helpen bij implementatie en andere impactactiviteiten.
2
Neem vervolgens contact op met DEMPACT
DEMPACT introduceert je bij de juiste mensen van de juiste organisaties.

Vul 4 vragen in

'Jouw impactpartners' toont alle organisaties die kunnen ondersteunen bij realisatie van impact. Als je 4 vragen invult, verschijnen alleen organisaties die relevant zijn voor jouw onderzoek.