Ga naar de content

Zorgverleners betrekken, zo leg je de kiem

"Werven begint bij verbinden met de taal van de ander.”

Dr. Gili Yaron wil ontdekken hoe je de relaties tussen mensen met dementie, hun mantelzorgers en zorgverleners kunt verbeteren, voor betere samenwerking. Onderzoek hiernaar doet ze liefst samen met zorg- en welzijnsprofessionals. Yaron deed daarom van alles om partners uit de praktijk te betrekken, zonder resultaat. Recent lukte het toch: een dagbesteding wil meewerken.

Hoe dat kan? Drie lessen uit de praktijk.

Sluit aan bij de taal van de praktijk

Yaron heeft veel geprobeerd om zorgverleners mee te krijgen voor haar onderzoek. Ze stuurde e-mails, voerde gesprekken en benutte haar netwerk. Maar ze merkte dat ze zo geen aansluiting vond. Theoretische termen die in het onderzoek een sleutelrol spelen, zoals ‘relatiegerichte zorg’, leken onbekend voor zorgprofessionals.

De praktijksituatie is deels afhankelijk van beleid, bedacht Yaron zich, en dus probeerde ze daarop aan te sluiten. Na wat onderzoek kwam ze uit op termen als ‘samenredzaamheid’ en ‘mantelzorgondersteuning’ . “Toen ik die termen ging gebruiken, begon mijn boodschap wel aan te slaan. Werven begint bij verbinden met de taal van de ander.”

Durf te vertragen om kansen te creëren

De deur ging dus op een kier, maar alsnog was het antwoord ‘nee’. Yaron: “Op een gegeven moment was het echt niet leuk meer. Toen ben ik even gestopt met werven.”

Yaron gebruikte die pauze om samen met collega’s en vrienden te evalueren wat wel en niet werkte in haar aanpak. Zo kwam ze erachter dat de druk die ze voelde voor de werving averechts werkt. “Ik wilde te veel en te snel.” Dat ging ze anders doen. Ze besloot de tijd en de ruimte nemen om de logica van de te praktijk te leren kennen en haar netwerk uit te bouwen. Dit betekent concreet: contactpersonen benaderen voor een persoonlijk adviesgesprek in plaats van direct voor het meedoen aan haar onderzoek. En presentaties op locatie aanbieden, met het idee: eerst iets geven, opent deuren. Ook bedacht Yaron een plan B, voor wat ze zou doen als ze geen partners zou vinden. Ze ging dus minder werken vanuit de dwang van het oorspronkelijke plan en meer vanuit het vertrouwen dat het onderzoek zijn eigen tijd verdient.

Vind de juiste ingang: praat met beslissers

Bij het evalueren van haar aanpak ontdekte Yaron dat persoonlijke gesprekken en presentaties positief verlopen. Ze bereikte alleen niet de mensen die de beslissingen nemen over het wel of niet meewerken aan haar project. Vraag was dus: hoe kom je direct met de beslissers in gesprek? En hoe ga je dat gesprek in?

Het antwoord kwam via een strategisch adviseur, die Yaron kende van een eerder project. Deze adviseur is betrokken bij de coördinatie van regionale overleggen van managers. Zij bood Yaron ‘pitchtijd’ aan, bij een overleg met managers van verschillende zorg- en welzijnsorganisaties. Dat lanceerde het gesprek met de juiste mensen: na de pitch werd Yaron door drie managers benaderd. Na de nodige afstemming kwam hieruit de eerste samenwerking voort met een dagbesteding.

Yaron werkt nu rustig door aan het vinden van andere partners, via de juiste taal, tempo en ingangen. Yaron: “Werven kost veel tijd en denkwerk, maar de aanhouder wint!”

DEMPACT helpt je verder

Kun jij hulp of advies gebruiken bij het betrekken van zorgverleners of andere stakeholders voor je onderzoek? Neem contact op. Het Loket ervaringskennis & participatie van DEMPACT helpt je verder.

Laatste gewijzigd: 30-04-2025 12:26

Meer inspiratie

Vul 4 vragen in

'Jouw impactpartners' toont alle organisaties die kunnen ondersteunen bij realisatie van impact. Als je 4 vragen invult, verschijnen alleen organisaties die relevant zijn voor jouw onderzoek.